Hoe moet je een lied schrijven?

Ik wil graag met mn band een eigen lied maken. We hebben alleen geen flauw idee waar te beginnen. We hebben twee gitaristen, een drummer, ik bas en zing. We willen geen liefdeslied ofzo, maar meer funk/rock/metal. Hoe doen bijv. bekende bands dat? Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Met pen en papier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is daar geen app of programma voor? :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als in produceren, fabriceren, creëren. Niet letterlijk schrijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Das een creatief bezigheid.
Gebruik je fantasie en experimenteer.

Het beste antwoord

Er zijn duizenden manieren om liedjes te schrijven, en veel songwriters zeggen dat het steeds anders is. Een paar voorbeelden (sommige zijn misschien niet meer dan mythes, maar toch):

Prince heeft het merendeel van zijn leven 1 nummer per dag geschreven. Veel daarvan is misschien lang niet goed genoeg om ooit uit te brengen, maar het gevolg is wel dat Prince nieuwe liedjes ter plekke uit z'n mouw schudt.

De Fun Lovin' Criminals schrijven over New York. Ik heb wel eens gelezen dat ieder nummer [van hun] een plekje in New York "is", en dat ze zo veel nummers kunnen schrijven als dat er plekjes in New York zijn.

Lennon & McCartney (van The Beatles) deelden samen de rechten voor alles wat ze allebei schreven. In werkelijkheid zijn de meeste liedjes of door de ene, of door de andere geschreven (ooit wel afgemaakt in groepsverband). Er was altijd een soort wedstrijd wie de beste liedjes schreef, zo motiveerden ze elkaar om beter te schrijven.

Steve Lukather is gitarist (van o.a. Toto), maar hij speelt ook piano. Hij zegt dat als hij schrijft, hij liever achter een piano zit, omdat dat minder bekend is voor hem. Dan vindt hij het makkelijker om iets nieuws te verzinnen dan op gitaar.

Michael Jackson klom in een boom in z'n achtertuin, en zat er uren te dagdromen. Daar heeft hij naar eigen zeggen een hoop liedjes bedacht.

Under Pressure van Queen en David Bowie is gewoon ontstaan door samen te jammen. In een paar uur was het geschreven en opgenomen.

Sting sluit zich een paar maanden per jaar op in een mooi huisje in de natuur. Daar zit hij met alleen pen en papier, en probeert hij voor de rest van het jaar zoveel mogelijk te schrijven.

Verdere tips: Van sommige dingen kom je in een soort van inspiratie-modus. Voor de meeste mensen is dat: autorijden of fietsen, donker, avond en/of nacht, alleen zijn, of juist de juiste mensen om je heen hebben (die het beste in je naar boven halen), een instrument in je handen hebben, een wazige film kijken, naar een lavalamp staren (serieus, die dingen zijn er niet voor niets!), enzovoorts. Bedenk wanneer je je het meest geinspireerd voelde.
En zet je over je eigen gene heen. Niet alles wat je verzint is goed, maar durf het toch in de groep te gooien. Iemand anders kan er dan op voortborduren, en zo kan je toch tot mooie dingen komen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Normaal gesproken is er iemand met talent voor het schrijven van teksten, en die werkt samen met iemand die talent heeft voor componeren. Die twee (of meer) gaan samen brainstormen en deuntjes proberen. En op een gegeven moment komt daar iets uit wat 'pakt'. Dat werken ze verder uit, en samen met de overige bandleden wordt het nummer dan bijgesteld en opgepoetst tot het helemaal naar hun zin is.

Je moet beginnen met een idee waarover je wilt gaan schrijven.
Amadea
11 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat de mooiste liedjes ontstaan zijn na een jamsessie....dus gewoon lekker samen bijelkaar komen en gewoon wat jammen.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je begint met een woord of heel kort zinnetje dat lekker 'bekt' de bandleden tokkelen/pingelen daar wat bij, onderweg verander je iets, verzint er woorden bij, er duikt een melodie op, een refrein.
Na een tijdje houdt het op, dan schrijf je op wat je hebt (inclusief muziek/akkoorden als dat lukt) en een paar dagen later ga je weer verder, alleen of met de band.
Componist hier. Je begint met een high level concept, pas later begin je met de noten. Dus, ga eerst maar 'ns verzinnen waarover je een tekst wilt schrijven, tik relevante termen in Google, en bekijk wat voor plaatjes daar dan bij horen. De muziek volgt dan vanzelf. Dus, voorbeeld: stel je wilt een liedje maken over een soort Dystopia (een slecht uitziende maatschappij, de tegenhanger van Utopia). Je tikt de term Dystopia in (image)Google, en dan ga je maar 'ns een dagje browsen, het geheel op je in laten werken. Grote kans dat tijdens 't kijken (en eventueel lezen, bijv. Wikipedia) er al wat aan noten gaat borrelen.

Beginnen met de noten in de hoop dat de tekst en/of het concept dan vanzelf volgt is doorgaans niet de goede weg. Ik zou 't kunnen, maar startende componisten zou ik 't zeker niet aanraden - ik weet nog precies waar *ik* twintig jaar geleden allemaal tegenaan botste.